Pajatson poismeno eli viimeiset lantit kansanterveydelle

Helmikuussa 2015 kolikko lyötiin pajatsoon viimeisen kerran. Rakensin tiimini kanssa viestintäkokonaisuuden, jolla tavoiteltiin RAY:lle positiivista mediajulkisuutta, näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, sekä yleisöä omille painetuille ja verkkojulkaisuillemme.

127
RAY:n toimitusjohtaja löi viimeisten joukossa lanttinsa kansanterveydelle. Kuva: Kimmo Metsäranta

Järjestimme Helsingin keskustaan mediatilaisuuden, jossa Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka löi historian viimeiset lantit rakastettuun laitteeseen. Paikalla myös esiteltiin menneiden aikojen huijaustekniikoita, vanhoja pajatsoja ja uusia mobiilipelejä.

Tilaisuuden päättyessä toimituksiin lähetettiin valtakunnallinen lehdistötiedote, kuvamateriaalia sekä taustamateriaalia pajatson historiasta. Raymond.fi-saitille teimme vanhoista huijauksista videon. Lisäksi sivustolla julkaistiin aiheesta Riku Rantalan äänikolumni sekä juttu, jossa esiteltiin elektronisen pajatson tekniikkaa.

Samana päivänä ilmestyneessä Raymond-aikakauslehdessä julkaistiin printtiversio Rantalan kolumnista ja pajatson tekniikasta. Kaikki tuottamamme sisältö muotoiltiin alustan ehdoilla Facebookiin ja Twitteriin. Lisäksi teimme henkilöstön näkökulmasta juttuja RAY:n intranetiin ja henkilöstölehteen.

Mediatilaisuuteen osallistui noin 20 toimittajaa ja kuvaajaa. Aihe näkyi ja kuului kaikissa valtakunnallisissa medioissa, kuten MTV:n kymmenen uutisissa, Ylellä, Iltapäivälehdissä ja Helsingin Sanomissa. Lähes kaikki maakuntamediat uutisoivat viimeisestä pajatsosta. Kaikkiaan juttuja oli tiedotusvälineissä lähes 70, ja medianäkyvyys oli pelkästään positiivista.

Huijausvideolla on Raymond.fi:ssä ja Youtubessa yli 150 000 katselukertaa, muut tuottamamme verkkosisällöt tavoittivat kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja Raymondin printtilehden sisällöt näki lähes 100 000 lukijaa.