Pajatson poismeno eli viimeiset lantit kansanterveydelle

Helmikuussa 2015 kolikko lyötiin pajatsoon viimeisen kerran. Rakensin tiimini kanssa viestintäkokonaisuuden, jolla tavoiteltiin RAY:lle positiivista mediajulkisuutta, näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, sekä yleisöä omille painetuille ja verkkojulkaisuillemme.

432

Työskentelin RAY:llä viestintäällikkönä ja järjestin tiimini kanssa Helsingin keskustaan mediatilaisuuden, jossa Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka löi historian viimeiset lantit ikoniseen laitteeseen, Pajatsoon. Paikalla oli noin 20 toimittajaa ja kuvaajaa.  Tilaisuudessa puhuttiin menneestä ja tulevasta, esiteltiin aikanaan käytettyjä huijaustekniikoita, vanhoja pajatsoja ja uusia mobiilipelejä. Toimittajat ja kuvaajat saivat paikalla kattavan materiaalipaketin, asiantuntijahaastatteluja ja hyvää kuvaa ennen kuin toteutimme valtakunnallisen tiedotuksen.

Tilaisuuden päätyttyä lähetimme toimituksiin valtakunnallisen lehdistötiedotteen, kuvamateriaalia sekä taustamateriaalia pajatson historiasta. Julkaisimme paljon suosiota saaneella Raymond.fi-saitillamme vanhoja huijauksia esittelevän videon. Lisäksi sivustolla julkaistiin aiheesta Riku Rantalan äänikolumni sekä juttu, jossa esiteltiin elektronisen pajatson tekniikkaa.

Samana päivänä ilmestyneessä Raymond-aikakauslehdessä julkaistiin printtiversio Rantalan kolumnista ja pajatson tekniikasta. Kaikki tuottamamme sisältö muotoiltiin alustan ehdoilla Facebookiin ja Twitteriin. Lisäksi teimme henkilöstön näkökulmasta juttuja RAY:n intranetiin ja henkilöstölehteen.

Aihe näkyi ja kuului kaikissa valtakunnallisissa medioissa, kuten MTV:n kymmenen uutisissa, Ylellä, Iltapäivälehdissä ja Helsingin Sanomissa. Lähes kaikki maakuntamediat uutisoivat viimeisestä aiheesta. Kaikkiaan juttuja oli tiedotusvälineissä noin 70.

Huijausvideolla on Youtubessa yli 300 000 katselukertaa, muut tuottamamme verkkosisällöt tavoittivat kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja Raymondin printtilehden sisällöt näki lähes 100 000 lukijaa.